Co to jest UI?
UI, czyli skrót od "User Interface" (interfejs użytkownika), to termin używany w dziedzinie projektowania graficznego i informatyki. Obejmuje on wszelkie elementy interaktywne, które pozwalają użytkownikowi komunikować się z systemem komputerowym, aplikacją, stroną internetową lub urządzeniem elektronicznym.
UI design skupia się na projektowaniu wizualnym systemu informatycznego, z którego korzysta użytkownik.
Projektowanie wizualne interfejsu jest kolejnym etapem po projektowaniu UX, który ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia pozytywnego doświadczenia użytkownika we współpracy ze sklepem internetowym lub ze stroną internetową.
Jak projektujemy szatę graficzną?
W naszej agencji dbamy o detale dlatego też, zasada "pixel perfect" obowiązuje zarówno w małych jak i dużych projektach. Znamy wartość profesjonalnego projektowania graficznego, dlatego zawsze proponujemy proste zasady na których opieramy współpracę:
Dokładne poznanie: branża, rynek, tematyka, użytkownicy tzw. grup docelowe, do których chcemy dotrzeć z przekazem marketingowym;
Jasny plan działania: przedstawimy szczegółowy harmonogram realizacji projektu, w którym rozpisujemy obowiązki Zamawiającego i wykonawcy;
Warunki współpracy: zawsze staramy się przedstawić zrozumiałe i logiczny sposób wyliczenia kosztu realizacji projektu. Pomimo umowy na stałą kwotę za realizację projektu tzw. fixed price, przedstawimy algorytm wyliczania cen projektów co w przypadku poszerzenia zakresu prac zawsze pozwala Klientowi kontrolować budżet projektu.
Elastyczność i terminowość: szczególnie w dużych projektach jak najczęściej realizujemy w agencji CG2 pojawiają się zmiany w zakresie projektu. Wynikają one z odkrywania nowych potrzeb klienta lub chęci powierzenia nam kolejnych usług graficznych, którymi mamy się zająć.
Etapy projektowania
Każdy projekt jest inny i wymaga indywidualnego podejścia. Wszystkie projekty jednak mają pewne wspólne etapy, które w rożnym zakresie i formie muszą zostać zrealizowane. Są to:
Analiza i badania
Przed rozpoczęciem projektowania, ważne jest zrozumienie, czego oczekuje klient, jakie są cele projektu i kto jest docelową grupą odbiorców. Te informacje możemy pozyskać za pomocą rożnych metod np. analizując konkurencję oraz aktualne trendy w branży. Wiedza ta pomaga nam lepiej zrozumieć, jakie rozwiązania wizualne są efektywne i pożądane.
Planowanie i koncepcja
Brief projektowy to podstawa. Tworzenie dokumentu, który zawiera wszystkie istotne informacje o projekcie, takie jak cele, wymagania, ograniczenia i harmonogram pozwala nam zorganizować odpowiedni scenariusz pracy. Aby pozyskać niezbędne informacje często opracowujemy moodboard, w którym zbieramy inspiracje, tworzymy tablicę nastrojów, która pomaga wizualizować pomysły i stylistykę projektu. Przygotowanie wstępnych szkiców i schematów, które pozwalają na lepsze planowanie ma również duże znaczenie.
Projektowanie i prototypownie
Podstawowe składowe projektu, które stanową fundament opracowania design systemu to np. wybór palety kolorów zgodnej z brandingiem marki, typografia czyli wybór fontów, projektowanie elementów graficznych, takich jak ikony, ilustracje, zdjęcia i inne elementy wizualne. Na ich podstawie rozpoczynamy projektowanie zgodne z metodologią atomic design.
Testowanie i walidacja
Sprawdzanie, jak użytkownicy postrzegają przygotowane projekty to jeden z etapów, który pozwala nam znacząco poszerzyć horyzonty i poznać inny sposób myślenia, interpretacji i komunikacji. Na podstawie testów wprowadzamy kluczowe zmiany, które znacząco podnoszą ich jakość. Ważną wiedzą jaką pozyskujemy w tym obszarze realizacji projektu jest feedback od klienta, który często zna lepiej swoich klientów i ich potrzeby.
Wdrożenie
W przypadku projektów cyfrowych, takich jak strony internetowe czy aplikacje, wdrożenie produktu w postaci design systemu czyli przekazanie go zespołowi developerów kończy najbardziej intensywny etap współpracy klienta z projektantami.
Monitorowanie i aktualizacja
Po wdrożeniu projektu, monitorowanie jego skuteczności i zbieranie danych zwrotnych oraz wprowadzenie ewentualnych zmian i aktualizacji w celu poprawy efektywności projektu kończy etap projektowania.
Atomic design czyli lepszy projekt interfejsu
To nowoczesna metoda projektowania interfejsu z zastosowaniem uporządkowanego design systemu, w którym każdy kolejny poziom jest bardzie zaawansowany niż poprzedni.
W atomic desing system możemy wyróżnić podział na:
Atomy
czyli najmniejsze składowe systemu, których nie możemy już rozłożyć na mniejsze części. Przykładem atomów mogą być ikony, paragraf <P>, nagłówki <h1-h6> lub inne składowe HTML .
Molekuły
zwane także cząsteczkami to grupy kilku atomów, które mogą już samodzielnie pełnić określoną funkcje. Dobrym przykładem jest zestaw atomów tworzących cząsteczkę postaci przycisku z ikoną.
Organizmy
są to zestawy składające się z molekuł, atomów jak również innych mniejszych organizmów. Logicznie połączone ze sobą składowe w organizm muszą pełnić określoną funkcję w widoku. Prostym przykładem organizmu w atomic design jest formularz na stronie, który zawiera atomy takie jak etykiety <label>, molekuły jak input z ikoną itd.
Szablony
to czwarty poziom podziału składowych interfejsu w metodologi atomic design, który prezentuje wykorzystanie organizmów w finalnej wersji strony. Szablony wypełnione zostają treściami, których objętość i rodzaj odpowiada gotowym treścią przygotowanym przez copywritera.
Strony
to ostatni etap budowy interfejsu zgodnie z atomic design. Strony są to gotowe widoki, które odwzorowują finalne obszary projektowanej strony internetowej.
Korzyści ze stosowania design systemu
Metodologiczne podejście do projektowania jest dobrym rozwiązaniem w przypadku budowy średnich i dużych projektów, które zostaną zaprogramowane w nowoczesnych technologiach.
Bardzo wysoka spójność graficzna wszystkich obszarów systemu informatycznego co w szczególności w skalowalnych systemach ma ogromne znaczenie.
Łatwość rozbudowy, przebudowy i nanoszenia zmian w całym interfejsie.
Duża pomoc w komunikacji pomiędzy programistami, a projektantami. Programiści nie mogą wykraczać poza design system, który został opracowany przez projektantów co pozwala zachować linię graficzną we wszystkich obszarach front-endu.
Duże oszczędności kodu co przekłada się także na oszczędności w kosztach projektu. Zastosowanie atomic design wraz z budową stron w Drupalu daje bardzo dużą elastyczność w tworzeniu rozbudowanych widoków stron.
Dodatkowa pomoc w tworzeniu dokumentacji projektowej, która staje się bardziej zrozumiała.
Podsumowanie
Tworząc zaawansowane systemy webowe, które posiadają dużo składowych interfejsu konieczne jest ich porządkowanie. Dyscyplina i metrologiczne podejście do projektowania graficznego daje wymierne korzyści.
Modułowe systemy komponentów pozwalają nam w przyszłości prowadzić prace programistyczne z mniejszym udziałem projektantów przy jednoczesnym konsekwentnym utrzymywaniu spójności nowych obszarów systemu informatycznego.
Nowoczesne projektowanie interfejsów aplikacji mobilnych lub serwisów internetowych musi sprostać potrzebom ich szybkiej rozbudowy. Dlatego też, na przestrzeni lat w CG2 praktycznie każdy system projektujemy zgodnie z zasadami atomic design. Pozwala nam to zaoszczędzić czas i pieniądze naszych Klienów.